maandag 2 maart 2009

Welke rode wijn moet ik kiezen?

Wegwijs in de wijn van Albert Heijn

Je zoekt een lekker wijntje voor bij het eten. Je loopt over de wijnafdeling van de supermarkt en doolt er wat rond tussen al die flessen. Geen idee waar je je keuze voor je wijn op moet baseren trek je een willekeurige fles rood uit het schap. Op goede hoop.

Voor al de mensen die met een enigszins glazige blik wat verloren rondlopen bij het wijnschap heb ik daarom drie rode wijnen uitgekozen die erg voordelig zijn qua prijs-kwaliteitsverhouding. Smaak is natuurlijk erg persoonlijk, dus ik zou zeggen; test ze zelf!


1. Penfolds Rawson's Retreat, Merlot 2007 (6,99; AH)
Een speciale Australische wijn die je hele avond goedmaakt. Mooi in balans met veel rood fruit. Lekker bij een stevig gerecht als een stoofpot of entrecote. Niet door het eten gooien; deze moet je gewoon lekker zelf opdrinken! Geniet ervan. Is 'ie in de bonus? Sla ze snel in! De Cabernet Sauvignon mag er overigens ook zijn.

Waar te vinden: Bij vrijwel iedere Albert Heijn, in het schap van de rode wijn onder 'Australie'. De flessen van de Merlot en Cabernet Sauvignon lijken heel erg op elkaar, persoonlijk vind ik de Merlot net even wat lekkerder, maar als de Merlot op is, zou ik gewoon de Cabernet Sauvignon pakken!



2. Aliwen, Cabernet Sauvignon Syrah 2007 (4,99; AH)
Bestel je in een gemiddeld restaurant een fles huiswijn en krijg je deze in je glas, dan ben je blij. Echter zakt deze blijdschap wat af als je ziet dat deze voor slechts 4,99 in je bezit kunt krijgen. Deze Chileen smaakt vol en krachtig en is smaakt lekker bij pasta, maar kan vlees ook erg goed hebben. Eigenlijk een hele multi-inzetbare wijn.

Waar te vinden: Bij vrijwel elke Albert Heijn in het vak rode wijnen; 'Chili'. Is hij op? Pak dan de Cabernet Sauvignon Carménere. Iets krachtiger, zeker niet minder lekker.




3. Dominio de Fontana La Mancha, Tempranillo 2007 (3,99; AH)
Zeer toegankelijke Spaanse wijn voor een zacht prijsje, die ook geschikt is als borrelwijn. Minder zwaar dan de bovengenoemde wijnen. Goed in balans. Eenvoudig, maar toch ook weer niet. Erg lekker op een mooie dinsdagavond, gewoon omdat het kan. Maar ook op een diner kan je hem prima schenken. Gewoon erg lekker!

Waar te vinden: In het schap 'Spanje' van de Albert Heijn. Valt op door het etiket. Ook de Merlot is erg lekker en het proberen waard. Is 'ie in de bonus? Sla maar flink wat in; zo één als deze komt altijd van pas.




Het loont echt om een beetje op te letten op wat je koopt. Ook bij de kleinere prijsjes zit er nog aardig wat verschil in kwaliteit. Aan deze drie heb je in elk geval een goede. Verder raad ik je aan geen Lindemans wijnen te kopen. Deze vind ik veel te duur voor wat ze bieden; Er is zeker beter te krijgen voor hetzelfde geld, en misschien wel voor minder.

Zelf sla ik altijd mijn slag als mijn favoriete wijnen in de bonus zijn. Deze tipwijnen had ik dan ook nog op voorraad! Klik op de foto hiernaast voor een vergroting. Dan kun je de etiketten nog beter bekijken zodat je ze straks in de supermarkt gemakkelijker herkent.




Meer weten over supermarktwijnen? Koop een gidsje; bijvoorbeeld de Superwijngids van Nicolaas Klei. Hierin staan wijnen uit elke supermarkt in met een beoordeling. Erg handig bij het uitzoeken en bovendien zijn de stukjes grappig geschreven.

4 opmerkingen:

  1. Uit ervaring kan ik zeggen dat in ieder geval twee van de drie wijnen die hier staan erg lekker zijn. Op naar de derde!
    Jack

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo dames,

    Heel vervelend, maar ik had de afgelopen twee dagen geen internet. :-(((
    Ik begin vanavond met de samenvatting, maar,,,,,

    Ik heb een vraagje: Willen jullie de gastvrouwen van het Event in maart zijn?

    Groetjes,
    Gabriella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meer weten over wijn, inclusief supermarktwijn, kijk even op wijnweblog Wijnerij !

    Dames, leuke weblog overigens, zeker zo doorgaan !

    Ed

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker prima wijnen voor die prijs. Het assortiment wijnen dat de AH aanbiedt vind ik overigens prima voor een supermarkt. Voor de echte kenners komt vaak een meer speciale soort wijn tot zijn recht. Al kan die deze natuurlijk ook zeer waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */