donderdag 11 juni 2009

Vijgen Cheesecake

Geduld is een schone taart.

Hierbij alvast een voorproefje van de taart die ik al maanden wil maken, de vijgen cheesecake. De receptenkaart van Oil & Vinegar ligt al heel lang op mijn bureau in afwachting om eindelijk een keer gemaakt te worden. De ingrediënten van de Oil & Vinegar zijn ook al geruime tijd in huis. Zaterdag is het zover, dan ga ik eindelijk deze taart maken. Speciaal voor de verjaardag van mijn vader en broertje, dan hoef ik de taart gelukkig niet in mijn eentje op te eten. Ziet de taart er lekker uit of niet ? Ik was meteen verliefd :) maar ik ben dan ook wel een enorme liefhebber van cheesecake!



Ingrediënten voor 1 taart:

- 200 gram bastognekoeken
- 75 gram roomboter
- 570 gram roomkaas naturel
- 1 potje vijgenspread (Oil & Vinegar)
- 170 gram suiker
- 20 gram bloem
- 75 gram zure room
- 3 eieren
- 1 vanillestokje
- 50 ml dadel vijg balsem crème (Oil & Vinegar)

Benodigdheden:
- Springvorm
- Mixer/keukenmachine

Bereiden:
1.Haal de monchou pakjes op tijd uit de koelkast zodat ze op kamer temperatuur kunnen komen.
2.Verwarm de oven voor op 130 graden.
3. Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier en klem de rand hieromheen.
4. Verkruimel de bastognekoeken tot kleine kruimels (niet tot gruis!) Dit gaat gemakkelijk door de koeken in een diepvrieszak te doen en hierover met een deegroller te rollen.
5. Laat de boter in een pannetje smelten. Als de boter gesmolten is haal je het pannetje van het vuur en roer je doe koekkruimels door de boter.
6. Verdeel de koekkruimels over de bodem van de springvorm. Druk alles goed aan met de bolle kant van een lepel. Zorg dat de bodem overal van gelijke dikte is. Zet de springvorm in de koelkast zodat de bodem hard kan worden.
7. Roer de roomkaas met de suiker goed glad in een kom of keukenmachine.
8. Voeg de bloem, zure room, eieren en de losgeschraapte binnenkant van het vanillestokje toe.
Roer alles tot een gladde massa.
9. Meng als laatste de vijgenspread door het roomkaasmengsel.
10. Giet het mengsel in de springvorm en strijk de bovenkant glad.
11. Bak de cheesecake in 120 minuten op 130 graden gaar.
12. Laat de cheesecake buiten de oven afkoelen.
13. Smeer de dadel vijg balsem crème over de bovenkant van de cheesecake. De creme kan ook ingekookt worden zodat deze wat dikker wordt.






Hierbij mijn variant van de Cheesecake, de bovenlaag is een stuk donkerder doordat ik de dadel vijg balsem crème in heb laten koken.

De cheesecake was erg lekker ! Maar zoals de ingrediëntenlijst doet verwachten ook erg machtig. Snijd niet te grote stukken van de taart, want dan wordt het echt te veel. Less is more :)

5 opmerkingen:

  1. Hmm. Waar koop ik dadel vijg balsem crème?
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ziet er lekker uit!! Ik heb laatst voor het eerst een "gebakken" cheesecake gemaakt... Machtig maar wel erg lekker en dit ziet er ook wel heel verleidelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hans,
    Dadel vijg balsem crème is te koop bij de Oil & Vinegar. Je kan daar een flesje laten vullen.
    Erg lekker kan ik zeggen! ook voor door de sla.
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik denk dat deze ook erg lekker is ! En machtig idd, dat is er al op de foto vanaf te zien haha !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Femke,

    wat een leuke variatie! Super! Zou je dit recept misschien willen delen op onze website waar Oil & Vinegar fans van de hele wereld eigen recepten met Oil & Vinegar producten kunnen delen www.yourrecipe.eu?

    ? Ik denk dat veel van onze fans je recepten erg zouden waarderen. Bovendien kun je een cadeaubon winnen ter waarde van €50.

    Het gaat nog om een heel jonge site, dus jij zou een van de eerste zijn die recepten gaat delen. Wij zouden het erg leuk vinden als je ons wil helpen en de tijd vindt om je recepten –idealiter weer met Oil & Vinegar ingrediënten te plaatsen.

    Hopelijk tot snel en alvast bedankt,

    Het team van Oil & Vinegar

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */