dinsdag 23 maart 2010

Thaise pompoensoep

Heerlijke combi met kokosmelk en rode curry.

Deze soep heb ik laatst gegeten bij een leuk restaurantje in Amsterdam.
Het menu bord aan de muur vertelde mij dat de dagsoep een "Thaise pompoensoep met kokos" was. Dat leek mij wel wat en ik bestelde een heerlijk bordje dampende soep. Ik was verkocht en dacht deze soep kan ik thuis ook maken!

Het bleek me een erg simpele maar geslaagde combi van pompoen, kokosmelk en rode curry. Heerlijk! Vooral met de Thaise salade die we erbij aten. Dan is een soepje toch opeens een stuk minder winters in deze vroege lente :)



Ingrediƫnten voor 4 personen:
- 1 kleine pompoen (ca. 600 gram schoongemaakte pompoen)
- 2 uien
- 1 teentje knoflook
- 500 ml hete groente bouillon (1 blokje)
- 2 eetlepels rode curry pasta (THAI kitchen)
- 200 ml kokosmelk
- sap van 1/2 limoen
- peper en zout
- bosje verse koriander

Bereiden:
1. Snijd de ui en hak de knoflook fijn. Maak de pompoen schoon en snijd de pompoen in blokjes van ca. 2x2 cm.
2. Fruit de ui en knoflook in wat olie en/of boter (kan gewoon in de soeppan!) en voeg na 5 minuten de pompoenblokjes toe. Roer goed en bak het geheel nog 5 tot 10 minuten.
3. Voeg de bouillon toe, breng aan de kook en laat 15 min zachtjes koken.
4. Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer tot hij een mooie zachte structuur heeft.
5. Zet de pan terug op het vuur en roer de kokosmelk en de rode curry door de soep.
6. Warm de soep goed door en breng op smaak met limoensap, peper en zout.
7. Serveer de soep met wat fijngehakte koriander.

Lekker met naanbrood en een Thaise salade !

Tips:
- De soep kan je ook gemakkelijk pureren in een foodprocessor.
- Voeg naar smaak meer of minder currypasta toe. Met 1 eetlepel is de soep licht pittig, maar nog steeds lekker mild door de pompoen en kokosmelk.

1 opmerking:

  1. even geen reactie op eten, maar op FEMKE!!

    Hallo Femke, ik ben een chefkok en zoek veel op internet naar (aan te passen gerechten/recepturen) en kwam vandaag toevallig op je site terecht. Het ziet er leuk uit met ook duidelijke uitleg...Ik heb de frambozen clafoutis van je site gepikt en er een leuk dessert van gemaakt.
    Als je interesse hebt, kun je me mailen naar m.grient@chello.nl voor een heel menu dat we volgende maand op de zaak gaan draaien.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */