donderdag 8 april 2010

Vegetarische lasagne met groene groenten















Lente Lasagne.
Dit heerlijke recept kwam ik tegen in Kookschool - Italiaanse keuken. Een van mijn nieuwste kookboeken van mijn favoriete keuken, Italiaans! Echt Italiaans eten is simpel maar o zo smaakvol door de goede en lekkere ingrediënten. Deze lasagne was ook weer erg lekker en weer even totaal wat anders dan een lasagne met rode saus. Door de asperges en de lente-ui is het een frisse en lichte lasagne die perfect bij deze heerlijke lente past.

Ingrediënten voor 4 personen:

- 12 lasagne bladen
- 1 bosje groene asperges
- 1 teentje knoflook
- 400 gram doperwten (diepvries)
- 2 bosjes lente-ui
- 1 grote bol buffelmozzarella
- 100 gram Parmezaanse kaas
- olijfolie
- boter
- 1 liter bechamelsaus

Bereiden:
1. Maak als eerste de bechamelsaus. Voor dit gerecht heb je 2 keer de hoeveelheid van het recept nodig.
2. Maak de asperges schoon, snijdt de aspergetips af en de rest van de asperge in plakjes. Houdt de aspergetips apart hiermee wordt later de lasagne gegarneerd. Snipper de ui en hak de knoflook fijn.
3. Bak de plakjes asperges en de ui/knoflook beiden in aparte pannen. Bak in wat olie en een klontje boter en bestrooi de groenten na afloop met een beetje zout. Zorg ervoor dat de groenten knapperig blijven.
4. Meng de groenten na het bakken samen met de bevroren doperwten zodat deze een kunnen ontdooien.
5. Rasp de Parmezaanse kaas en snijdt de mozzarella in plakken.
6. Kook de lasagne bladen ongeveer 2-3 minuten voor in kokend water. Vet de ovenschaal in en bedek deze met een laag lasagnebladen. Snijdt/knip de voorgekookte bladen eventueel op maat zodat deze mooi in de schaal passen.
7. Bedek de lasagnebladen met een laagje bechamelsaus, groenten en plakjes mozzarella bestrooi daarna met Parmezaanse kaas.
8. Herhaal dit nog 3 keer maar begin bij de laatste laag met de groenten en eindig met de bechamelsaus en de kazen.
9. Bak de lasagne 20-30 minuten in de oven op 200 graden. Bak ondertussen de aspergetips in een klontje boter en garneer hier de lasagne vlak voor het opdienen mee.

Tips:
- Zorg ervoor dat de bechamelsaus dik genoeg is, anders kan de lasagne wat nat worden.
- De lente-ui kan je eventueel door bosui vervangen.

2 opmerkingen:

  1. Gisteren deze lasagne gemaakt voor 2 personen. Ik heb echter geen groene asperges gevonden, dus heb ik het maar met prinsessenboontjes gedaan, ook lekker! Ik vond het alleen nogal eentonig van smaak. Volgende keer misschien wat blokjes hesp toevoegen ofzo (maar dan is het uiteraard niet vegetarisch meer...), of wat meer kruiden (maar welke dan...). Ik weet ook niet goed hoe groot een grote bol mozarella is, maar voor een portie voor 2 personen heb ik een gewoon bolletje van 125 g gebruikt. In het vervolg zou ik echter wel wat meer gebruiken, ik hou wel van dat smeuïge van gesmolten mozarella :-).

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */